У початок
Bulmarket: У бізнесі немає упереджень, тільки ринкова логіка і законодавство

Bulmarket: У бізнесі немає упереджень, тільки ринкова логіка і законодавство

- Іван Марченков, аналітик Консалтингової групи «А-95»

Під час перебудови маршрутів живлення України пальним навесні 2022 року південь став одним із важливих напрямків. Уже влітку, в міру розшивання вузьких місць, постачання через Румунію й Болгарію стали найбільшим джерелом для України. Одними з перших розгорнули свої потужності на Україну невеликі приватні компанії, серед яких була Bulmarket DM, відома передовсім як оператор морського терміналу в румунському Галаці. Про логістичні проблеми, вплив війни в Україні на діяльність компанії й ставлення до російських нафтопродуктів на Балканах enkorr розмовляв із комерційним директором Bulmarket DM Крістіною Єчевою.

enkorr: Bulmarket DM виявився одним із перших, хто торік навесні почав постачати нафтопродукти в Україну, але постачання були скромними. З якими основними проблемами ви зіткнулися? Як і коли ці проблеми було розв'язано?

Крістіна Єчева: Спочатку була паніка на всіх ринках і відсутність товару. Крім того, «Булмаркету» довелося перебудуватися в плані операційної діяльності.

З погляду логістики постачання теж були скромними, але Bulmarket першим почав організовувати їх залізницею – своїми європейськими й українськими вагонами. Ми запустили свої баржі для дизпального в напрямку Рені й Ізмаїла і у відповідь почали закуповувати соняшникову й ріпакову олію.

enkorr: Зі слів українських трейдерів, залізничні перевезення з Галаца сьогодні ускладнено через велике навантаження на румунську залізницю. Чи є зараз якісь суттєві обмеження для різних видів палива? Що потрібно зробити, щоб розширити можливості?

Крістіна Єчева: Проблеми Галаца пов'язані з повільною й дорогою логістикою в Україні й Молдові. Логістика в Румунії за хорошої координації з нашим терміналом у Галаці може бути виконана протягом тижня. І зараз без затримок ми завантажуємо вагони.

Що стосується залізничних перевезень у Румунії, то тільки Bulmarket надає комплексну послугу — доставку до DAP Вадул-Сірет і DAP Халмеу завдяки тому, що в нас є 2 залізничних перевізники на території Румунії і велика гнучкість.

Потрібна краща координація з українською залізницею для прийому-передачі поїздів. Крім того, було б добре долучити до цього процесу молдовську залізницю.

enkorr: Як змінилися ваші продажі 2022 року? Наскільки цю зміну було спричинено Україною?

Крістіна Єчева: Bulmarket DM постійно розвиває свій бізнес. На початку 2022 року ми запустили нову наливну естакаду для бензину й дизельного пального, що полегшило продаж автомобільних і залізничних партій з нашої бази в Русе. Клієнти в Болгарії зазвичай оптимізують логістику, завантажуючи дизельне пальне й бензин у різні секції однієї цистерни. Якщо у них комбіноване завантаження, а у вас немає ліцензії на бензин, вони завантажують всю машину у наших конкурентів. Через те, що тепер ми почали пропонувати практично повний асортимент нафтопродуктів, ми отримали приріст як на болгарському ринку, так і в регіоні. Обсяги реалізації дизельного пального подвоїлися також завдяки можливості продавати бензин у Болгарії. Продажі дизпального й бензину в Україну були значними, а єдиним обмеженням була логістика.

Наш термінал у Галаці завжди обслуговував обидва ринки – Румунію й Україну, а з березня 2022 року частка українських клієнтів зросла в рази.

enkorr: Узимку ваші продажі LPG в Україну скоротилися через цінову конкуренцію з дешевим газом російського походження. Теоретично економіка дозволяла російському газу надходити до Румунії через Польщу. Чи були такі арбітражі?

Крістіна Єчева: У перші місяці 2023 року значно знизилося споживання в Болгарії, Україні й сусідніх з нами країнах. З іншого боку, пропан-бутан, як і всі нафтопродукти неросійського походження, значно дорожчий через дорожчу логістику. Але головний чинник — ціна на російські нафтопродукти. Вони мають значні знижки через низький попит, і на них не впливають ціни на інших міжнародних ринках і відповідні котирування. Тобто російський пропан-бутан місяцями практично вільно потрапляє в Україну через Польщу. Арбітраж був відкритий до середини квітня і щодо постачань через Галац, але Bulmarket із самого початку вирішив, що не постачатиме в Україну російських нафтопродуктів чи нафтопродуктів сумнівного походження. Для нас головне — бути надійним партнером у всіх аспектах, як щодо запасів, так і щодо їх походження.

enkorr: Сьогодні в Чорному морі багато російського газу, наскільки це впливає на ринок Румунії й Болгарії, взагалі на ціноутворення в Чорноморському регіоні?

Крістіна Єчева: російський газ із Чорного моря можна продавати тільки в Болгарії. У Румунії його заборонено. Я б не сказала, що російський скраплений газ необхідний, оскільки на Балканах у будь-якому разі є надлишок і пропозиція перевищує попит. Це проблема, коли походження російського газу «підмінюють» у документах, подібно до практики в Польщі. Поки що це могло відбуватися лише на території Туреччини. У Болгарії митне й акцизне законодавство цього не дозволяє.

enkorr: Болгарія залишає за собою право імпортувати російські нафтопродукти до 31 грудня 2024 року. Як здійснюється контроль за походженням палива при його реалізації на експорт?

Крістіна Єчева: Як я вже зазначала, митний контроль і акцизні склади не допускають зміни походження. Крім того, у зв’язку з відступом болгарське законодавство змінилося таким чином, що кожен торговець зобов’язаний декларувати і доводити походження кожної експортованої тонни. Штрафи настільки високі, а маржа настільки низька, що весь бізнес втрачає сенс. Врешті, росія заборонила експорт дизпального державними російськими нафтовими компаніями до «ворожої» Болгарії.

enkorr: LPG ще не потрапив під санкції ЄС. Є якесь особливе ставлення до російського продукту з боку трейдерів Болгарії чи Румунії чи ціна руйнує всі упередження?

Крістіна Єчева: У бізнесі немає упереджень, тільки ринкова логіка і законодавство. У Румунії заборонено імпорт російського пропан-бутану. В Болгарію дозволено, і невеликі обсяги імпортуються, але вони не такі дешеві, як газ у Польщі, і немає арбітражу для реекспорту.

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти