У початок

Збитий орел: польські уроки для України


Сергій Куюн, директор Консалтингової групи «А-95»

Усі знають про напруженість із поляками через аграрний експорт. Усі також розуміють, що це через вибори, коли партія влади показує, як вона захищає своїх виробників і громадян від зовнішніх загроз.

Сумнівність цих заяв можна краще зрозуміти, якщо звернути увагу на перебіг виборчої кампанії всередині країни. Саме цей вектор здатен показати, на що готові політики заради влади. Без перебільшення вони зайшли так далеко, що на кону стоїть питання їхньої особистої свободи у разі програшу. І це багато що пояснює у риториці й діях польських посадовців, які вже договорились до «потопельника».

Йдеться зокрема про ринок пального. З червня державний монополіст Orlen, який очолює член провладної партії ПіС, заморозив ціни на своїх АЗС. Відповідно були змушені так зробити й приватні мережі, бо інакше ти втратиш клієнтів.

Спочатку все було непогано, але з липня ціни на нафту й нафтопродукти у світі почала зростати й станом на вересень додали 25%. А ціни в Orlen, який сидить винятково на імпортній нафті й нафтопродуктах, стоять. У прикордонних з Німеччиною регіонах ціна на пальне нижча на третину, ніж у німців.

Збитки приватних мереж Orlen часткового компенсує завдяки продажу їм пального оптом за низькою неринковою ціною. Але повністю забезпечити потребу ринку він неспроможний. Відповідно частину пального доводиться імпортувати як самому Orlen, так і приватним гравцям, щоб надалі продавати «в мінус».

На піку пальне на АЗС Orlen продавалося з дисконтом $250 на тонні до світових котирувань. Якщо взяти частку Orlen навіть 50% ринку, втрати компанії у липні-вересні становлять понад $500 млн.

І якщо напівдержавна компанія недозаробила, то для приватного сектору, на який припадає решта 50%, це чистий збиток.

У прикордонних з Німеччиною регіонах ціна на пальне нижча на третину, ніж у німців.

Хто відповість за втрати державної компанії, акції якої, до того ж, торгуються на біржі? Хто компенсує втрати приватним акціонерам Orlen? Хто пояснить, чому через збитки державного і приватних операторів держава позбулась величезних податкових надходжень?

«Менеджмент Orlen і деякі чиновники, що курують цю галузь, будуть сидіти, якщо вони програють вибори», — каже мій знайомий у польських нафтових колах.

Кажуть, через «соціальну» програму в Orlen уже виникли проблеми із залученням фінансування й інвестицій, адже «політичні» ігри державного гіганта очевидні. Не доводиться виключати, що приватні акціонери компанії вже готують позови проти менеджменту за втрати прибутку й, відповідно, дивідендів.

Фото: надано автором

Уже доходить до смішного. Точної статистики немає, але починаючи з вересня на вагомій частині станцій Orlen не було пального. Іноді одного виду, а місцями ані бензину, ані дизелю. Щоб не травмувати громадян табличками «пального немає», державна компанія придумала сповіщати на колонці про технічні проблеми. Внутрішнє розпорядження щодо цього опублікували польські ЗМІ.

Цирк ще й у тому, що якщо є технічні проблеми хоч з одним пістолетом на паливороздавальній колонці, її треба зупиняти всю. Але в Orlen не працюють лише окремі пістолети, що є очевидним порушенням.

Джерело: «NV Бізнес»

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти