У початок

ДБР. Перший зашквар

Також є російською мовою

Сергей Куюн, директор «Консалтинговой группы А-95»

Довго добирав слова для цієї колонки. Те відчуття, коли хтось набідокурив, а соромно тобі...

Днями Державне бюро розслідувань виступило з сенсаційною заявою про викриття миколаївським теруправлінням у порту Миколаєва фірм Медведчука, які завозили дизельне пальне з Росії за заниженими цінами!

Відчуваєте ці нотки?

Отже, ДБР пише про два танкери по 30 тис. т, які прийшли у Миколаїв на початку жовтня. Імен силовики не називають, та постачальник таких партій у порту один – міжнародний трейдер Coral Energy. Він працює вже кілька років і є найбільшим постачальником дизпального і скрапленого газу в Україну морем. Має азербайджанське коріння, працює по всьому світу.

Два танкери, про які йдеться, привезли дизпальне з Італії. Про це кажуть як контракти, так і купа логістичних сервісів, які показують, що вантажилися вони в Аугусті, що проходили турецькі протоки. Тут також слід розуміти, що таке міжнародний нафтотрейдинг: це банки, хеджингові й страхові компанії, сюрвейри. За будь-якою з цих ліній можна дізнатися, звідки пальне. І гратися там ніхто не ризикує, одна помилка – і тебе на цьому ринку більше немає. Та справа навіть не в цьому.

Навіть якщо припустити неймовірне, наприклад, що Coral усіх перехитрив і привіз російський продукт, то з погляду українського закону в цьому немає порушення. Тому що імпорт російських нафтопродуктів в Україну не заборонено! Про який кримінал нам говорить ДБР? Щомісяця в країну без будь-яких проблем надходить понад 250 тис. т російського дизпального - це еквівалент восьми таких танкерів!

Далі. Прийом судів з Росії теж не заборонено. Якщо були в Криму – проблема, але в Росії – немає, дозволено. Про Крим ДБР нічого не пише. Я ще не перевіряв, але з огляду на «обізнаність» ДБР не здивуюся, що ці два човни не були і в російських портах.

«Суда доправили нафтопродукти на адресу українського товариства з обмеженою відповідальністю, яке пов'язують із Віктором Медведчуком». Це що за термінологія від державного органу?! Що значить пов'язують? Які критерії приналежності до згаданого нардепа? Факти, докази, ім'я компанії хоч скажіть! В іншому разі будь-якого можна затаврувати «ворогом народу» з усіма наслідками, що випливають.

Власне, так уже і відбувається: минулого літа нас із братом прокурори й слідчі звинуватили в злочині, інсталювавши в стару кримінальну справу, де фігурують десятки невідомих мені компаній, з якими ми ніколи не працювали.

Тепер по суті. Coral Energy привозить пальне в Миколаїв і розміщує його на тимчасовому ліцензійному складі, після чого будь-хто може купити і розмитнити необхідний обсяг. Найбільшими одержувачами «миколаївського» ДП є ОККО, WOG, «Сокар», «Алпен Трейд», «Кворум Нафта», «Фідея» й інші. Немає одного ТОВ, про яке пише ДБР, яке б отримувало весь вантаж.

Тепер найсмачніше.

«Встановлено, що задекларована постачальником ціна була майже вдвічі нижчою за ринкову. Це дало змогу мінімізувати оплату обов'язкових платежів на мільйони гривень».

При імпорті ДП сплачується два податки: акциз і ПДВ. Акциз має єдину фіксовану ставку, її мінімізувати неможливо. Що стосується ПДВ, то його обсяг справді залежатиме від митної ціни. Її митники встановлюють на основі контрактів, і, за нашими даними (а їх правдивість перевірено роками), митна вартість морських партій була повністю ринковою – $741/т. Мало того, оскільки розмитнюють частинами, вартість щодня коригується постачальником, остання ціна на 13 жовтня була вже $765/т, що повністю відповідає світовим тенденціям.

Понад те, задекларувати вартість удвічі нижче за ринок не дасть митниця. Для митника такий зашквар - це автоматично стаття. Стежать один за одним і учасники ринку, варіант заниження на 10% уже буде приводом для скандалу.

Питання: про яке заниження цін удвічі каже ДБР, якщо дані митниці говорять про об'єктивну картину?

Ну і головне питання: що це було? Це робота силового відомства? Ви там думаєте, якщо сказали «Медведчук» і «Росія», це індульгенція для будь-якого свавілля?

Відомство, яке ми утримуємо за свої гроші, генерує абсолютну дурницю, порушуючи всі закони і логіку, які тільки можуть бути.

Це плювок в обличчя бізнесу, якому тепер доведеться пояснювати, що він не верблюд.

Це новий цвях у репутацію України, про роботу з якою міжнародні банки і так не хочуть чути.

Це нова «зрада» і розчарування суспільства роботою державних органів, зокрема Енергомитниці, де – тьху-тьху-тьху – сьогодні все працює рівно, попри масу нюансів нашого горезвісного законодавства.

Це нова впевненість у тому, що слухати й довіряти держорганам взагалі не потрібно.

Але глибина дебілізму і ганьби, на який себе прирекло ДБР, особисто мене змушує згадати інший випадок.

У 2019 році, відразу після виборів президента, один відомий прокурор Криму влаштував шоу: у відкритому морі прикордонники і спецназ захоплювали «кримський» танкер «Мрія» з тим же російським контрабандним пальним, а потім тягали його приватними буксирами по всьому узбережжю в пошуках, де б пришвартувати. За моїми розрахунками, це кіно обійшлося платникам податків у сотні тисяч державних доларів.

Єдиним результатом у підсумку стало підвищення прокурора до замгенпрокурора. І танкер, і пальне через  якийсь час довелося тихо повернути власникам.

Це я про що? Може, хтось у ДБР вирішив вислужитися чи нагадати про себе високому начальству? Мовляв, подивіться, не тільки ДФС й СБУ, ще й ми з Медведчуком боремося!

Хай як там є, беру процес під контроль і відслідковуватиму хід цього «розслідування». І я вас запевняю, у фіналі буде дуже смішно і дуже сумно.

А поки зроблю скріншот цієї заяви на сайті ДБР.

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти