У початок
Власник Wexler Петро Белз: «Можливо, оточення Медведчука домовилось про поставки палива з Росії. Але що в цьому поганого?»

Власник Wexler Петро Белз: «Можливо, оточення Медведчука домовилось про поставки палива з Росії. Але що в цьому поганого?»

- Сергей Головнев, главный редактор "Бизнес Цензор"

Бізнес Цензор розпитав власника Wexler Group Петра Белза про участь дружнього Путіну Віктора Медведчука в імпорті дизпалива з Росії, про трейдерську маржу і про те, як вплинуть на ціни в Україні мита на дизельне пальне і скраплений газ

БЦ: Давайте спочатку з'ясуймо ваш статус. Ви – співвласник групи компаній Wexler Group, яка має переважне право перевалювати дизельне пальне з нафтопродуктопроводу «Прикарпатзахідтранс». Так?

П.Белз: На сьогоднішній день я є власником групи компаній Wexler. Але тут потрібно розуміти, що переважного права перевалки в нас немає. Звідти паливо купують практично всі учасники ринку. На сьогодні ми імпортуємо трубопровідним транспортом більше за інші компанії, але не набагато.

БЦ: Ви отримуєте плату за те, що раніше вклалися в комплекс перевалки палива з продуктопроводу?

П.Белз: Ні. Єдина наша перевага в тому, що близька до нашої групи компанія оперує автоналивом, до якого мають доступ всі гравці ринку.

БЦ: Давайте спочатку з'ясуймо ваш статус. Ви – співвласник групи компаній Wexler Group, яка має переважне право перевалювати дизельне пальне з нафЩо є група Wexler? Скільки компаній в неї входять? Чим вони займаються?

П.Белз: Що стосується корпоративних речей, вони в стадії оформлення. До групи входить швейцарська компанія, є ряд українських компаній: «Термінал ойл», «Анвітрейд» та інші

Чому така структура? Група поділена за напрямками бізнесу. «Анвітрейд», для прикладу, є одним з постачальників «Укрзалізниці». «Термінал ойл» пропонує продаж дрібним та середнім гуртом, є логістична компанія, яка надає послуги автоперевезень і т.д.

БЦ: Одне із головних питань: у кого ви купуєте дизельне пальне, яке постачається в Україну по продуктопроводу «Прикарпатзахідтранс»?

П.Белз: У Швейцарської компанії Proton Energy Group S.A.

БЦ: Вона належить Нісану Моісєєву (був помічений програмою «Схеми» в приватному літаку Віктора Медведчука)?

П.Белз: Так, вона належить Нісану Моісєєву.

БЦ: Proton Energy має ексклюзивне право купувати дизельне пальне у російської компанії «Роснефть» для перепродажу в Україні?

П.Белз: Як я бачу, Протон не має ексклюзивних прав від «Роснефти» на перепродажу в Україні.

Чому одна компанія постачає дизпаливо в Україну через трубопровід? Тут працює виключно ринковий механізм, це просто зручно і зрозуміло.

Тому що немає перемішування обсягів і ресурсів різних власників, немає плутанини з оформленням маршрутних телеграм, є можливість спланувати графік поставок з урахуванням ремонтних робіт, діагностичних і т.д.

БЦ: Ви знайомі із швейцарцем Анатолієм Шефером, офіційним співвласником ТОВ «Прикарпатзахідтранс», яке оперує нафтопродуктопроводом? Це жива людина?

П.Белз: Так. Знайомий , зустрічався з ним. Так, це жива людина (сміється).

БЦ: А з Миколою Вороб'йом, власником білоруського «Нафтобітумного заводу», який став співвласником «Прикарпатзахідтранс» (51% статутного капіталу)?

П.Белз: Близько з ним не знайомий. Але, думаю, познайомимось найближчим часом.

БЦ: Як ви вважаєте, навіщо швейцарській компанії International Trading Partners продавати частку в «Прикарпатзахідтранс» білорусу Вороб'ю?

П.Белз: Навіщо продавати, я не можу знати та й це справи того хто продав.

Щодо нового покупця, то це логічно, що цій людині цікавий цей актив. Він багато років на паливному ринку, він серйозний гравець.

Думаю, найближчим часом ми побачимо поставки, в тому числі, і білоруського дизпалива.

БЦ: Дизпаливо у Proton Energy купують всі гравці ринку. Згідно інформації галузевих ресурсів, частка імпорту дизпалива з РФ по нафтопродуктопроводу займає близько 40% ринку дизпалива в Україні. Який обсяг Wexler купує з нафтопродуктопроводу?

П.Белз: Один з найбільших обсягів, який прокачував нафтопродуктопровід в Україну – це близько 200 тис. тон дизпалива в місяць. 200 тис. – це не 40% ринку. Це менше (коректним є твердження: 40% в структурі імпорту, а не від ринку – БЦ).

 Скільки купує Wexler? Даю вам цифри по місяцях: травень 2019 року – 112 тис. тон, червень – 76 тис., липень – 114 тис. тон.

В червні було менше через проблеми з боку Російської Федерації.

БЦ: Ви спілкуєтесь з Нісаном Моісєєвим?

П.Белз: Так, звичайно. Його компанія постачає нам ресурс. Як в кожній справі, виникає багато робочих питань, які необхідно вирішувати, обговорювати

БЦ: Хто платить «Прикарпатзахідтрансу» тариф за прокачку дизпалива по трубі? Proton Energy, або ви і ніші покупці ресурсу?

П.Белз: Тариф платить та компанія, якій продуктопровід надає послуги по прокачці, в нашому випадку це Proton Energy.

БЦ: Як група Wexler отримала контроль над автоналивом з продуктопроводу? Чому саме ви?

П.Белз: У нас немає контролю над тими чи іншими процесами. Я вам відповідав, що послуги з наливу надає близька до нашої групи компанія.

В свій час ми були ініціаторами запуску даного підприємства, коли воно взагалі не працювало, коли частина продуктопроводу була порожньою, коли залишалися лічені місяці до того, щоб цей нафтопровід взагалі прийшов у такий стан, що запустити його потім було б майже неможливо.

Ми розуміємо, що само собою нічого не робиться, що за будь якою справою стоять люди, які працюють, повторюся, працюють, не «патякають» а працюють, і за свою роботу отримують заробітну плату.

Люди, які латали діри на трубі, які організовували належну охорону, які будували автоналив, які здійснювали заміну технологічного продукту стандарту Євро-3 на стандарт Євро-5, люди які відновили технічно роботу цього підприємства, яке на сьогоднішній день працює чітко та генерує великі надходження в бюджет від сплати імпортерами податків.

Цими людьми були в тому числі люди нашої групи.

БЦ: Чому Wexler найбільше непокоїться через введення мита на імпорт дизпалива трубопроводним транспортом? Виходить, що найбільше це вдарить по Proton Energy, яка є імпортером палива.

П.Белз: А чому ви вважаєте, що саме ми найбільше переживаємо?

БЦ: Тому що ви ініціювали це інтерв'ю – раз. Тому що не видно, щоб інші гравці ринку сильно обурювались цим рішенням Уряду – два.

П.БелзПо другому питанню – 22 липня була заява Нафтогазової асоціації України по митах (в заяві йдеться про те, що мита можуть призвести до росту цін на ДП та СВГ для споживачів – БЦ). В цю Асоціацію входять всі найбільші гравці ринку.

По першому питанню: для мене поштовхом поспілкуватись зі ЗМІ стала постанова Кабміну №624 від 17 липня про введення мита на ДП. А також пост в Facebook представника президента в Кабміні Андрія Геруса.

Але ж ви питаєте мене не про це.

БЦ: Я не можу зробити з вами інтерв'ю по митах, не спитавши про Віктора Медведчука.

П.БелзТо питайте.

БЦ: Ви знайомі з Віктором Медведчуком, який вважається партнером Нісана Моісєєва?

П.Белз: Не спілкувався. Не знайомий.

Але це не тому, що я якось відхрещуюсь від нього, я дійсно не знайомий .Я не розумію, навіть, якщо б і бачив, чи спілкувався – що це міняє? Медведчуком скоро дітей будуть лякати.

БЦ: З моєї точки зору цей бізнес виглядає так: Proton Energy продає паливо вам та іншим гравцям, отримає від цього велику маржу. Цією маржою ділиться з Медведчкуом. А той використовує ці гроші для того, щоб посилити російський вплив в Україні.

П.Белз: Яке відношення має Wexler до вашої конфігурації? Таке саме, як наприклад, ОККО, WOG, SOKAR які купують той самий ресурс у того самого постачальника.

БЦ: Як ви вважаєте, історія з імпортом дизпалива по продуктопроводу політична? Мені вона нагадує схему імпорту газу в Україну за участі RosUkrEnergo, де власниками були «Газпром» і Дмитро Фірташ.

П.Белз: Я не вважаю роботу продуктопроводу політичною. Постачається в Україну паливо, ми, як і інші імпортери, продаємо його по справедливій та конкурентній ціні, сплачуємо всі податки. Тільки в минулому році компанії нашої групи сплатили близько 11 мільярдів гривень у вигляді податків (переважний обсяг податків сплачений у вигляді акцизу, який закладається в ціну палива для кінцевого споживача – БЦ).

Ми активно підтримували та лобіювали прозорі механізми закупівель палива державними підприємствами, і вони позбавилися паливних криз. Схема з газом, яку ви згадали, була побудована на агресивній монополії, а ми максимально спростили і відкрили ринок палива.

Що поганого і політичного в тому, що Wexler сприяв профіциту дизелю на українському ринку, і зробив так, що будь який кінцевий споживач, навіть дрібний, міг купувати паливо напряму, без ланцюга посередників, по нормальній ціні?

Що поганого і політичного в тому, що в Україні, не дивлячись на жодні політичні обставини та військові загрози, вже три роки немає паливних криз? Навпаки, я вважаю політичним рішення про введення мит.

БЦ: З якою метою, по-вашому, Уряд запровадив ці мита?

П.БелзМета зрозуміла: збільшення надходжень в бюджет та диверсифікація поставок. Але чи буде вона досягнута, яким чином та якою ціною і хто за це заплатить в кінцевому результаті?

Моя думка: або рішення приймали непрофесійно, або це просто політичне рішення.

Всі ЗМІ прив'язують «Прикарпатзахідтранс» до Медведчука. Але ми бачимо по Державному реєстру, що 49% належить Анатолію Шеферу. Ще 51% придбав Микола Воробей.

Можливо, група людей, яка створила зараз «Опозиційну платформу «За життя», домовлялася і вирішувала питання в Росії про поставки палива в продуктопровід. Я це допускаю. Можливо, воно так і було. Але ж що в цьому поганого?

БЦ: Мабуть, залежність від Росії в поставках дизпалива.

П.БелзНемає залежності. Є конкурентний ринок і багато постачальників. І є політика, в яку хочуть втягнути бізнес. В тому числі – і нашу компанію. У нас підписаний 171 контракт на поставку продукту.

Ми вважаємо необхідними повідомити партнерів для того, щоб вони були готові і мали час переорієнтувати свою роботу, що з серпня припиняємо поставки по продуктопроводу (Андрій Герус звинуватив Wexler у шантажі контрагентів заявою про припинення поставок – БЦ).

Ми припиняємо поставки продуктопроводом, тому що нам економічно не вигідно. Тому що білоруси пропонують практично такі самі ціни, як і у нас. А у нас здороження через мита буде на приблизно $25 на тоні ДП. Ми не зможемо з ними конкурувати.

Наслідок: припиняємо поставки трубопровідним транспортом і переорієнтуємося на поставки залізницею. Ми домовилися про збільшення поставки залізничним транспортом (29 липня компанія повідомила, що в серпні завезе 70 тис. тон ДП з міста Гомель, з Білорусі – БЦ).

БЦ: В Гомелі знаходиться перевалка з того самого продуктопроводу.

П.БелзВ Гомелі перевалка білоруської частини продуктопроводу.

БЦ: Мита поширюються лише на імпорт трубопроводним транспортом. Якщо ви будете завозити залізницею з Гомелю, то мита не будуть стягуватись?

П.Белз: Згідно постанови - так.

БЦ: Ви особисто спілкувались з Андрієм Герусом?

П.Белз: Спілкувались.

БЦ: Не тільки Герус, а і галузеві експерти казали мені, що маржа імпорту по залізниці від $5 до $12 з тони ДП. В той же час – маржа імпорту по продуктопроводу доходить до $40 з тони.

П.Белз: Я не цікавлюся у кого яка маржа чи заробіток, у Wexler такої маржі немає.

БЦ: Директор консалтингового агентства А-95 Сергій Куюн, який є експертом на ринку нафтопродуктів, пише, що такі ставки мита (до 4% на ДП і до 3% на СВГ) не можуть суттєво вплинути на кінцеві ціни для споживачів. Це малі відсотки.

П.БелзДивіться. Найближчим часом, суттєво воно на ціну для споживача не вплине. Але ви побачите зростання ціни на дизпаливо на гурті. Не може бути такого, щоб його не було, ми ж всі це розуміємо. Є мито – є ріст ціни.

Наприклад, поставки ДП залізничним транспортом вже тягнуть за собою здороження ціни. Ми на сьогоднішній день починаємо поставки ДП з Гомелю. Отримуємо додаткові витрати за перевалку, за транспортування, на зберігання в Україні, фінансування.

Коли ми купували паливо з продуктопроводу в Україні, при оперативній роботі витрати за зберігання практично відсутні, не було додаткових витрат на фінансування і т. д.

Іншими словами, ця постанова призведе до здорожчання оптових цін на ДП в Україні. Це логічно.

БЦ: Наскільки може здорожчати ДП в Україні за вашими оцінками?

П.Белз: Давайте, я не буду прогнозувати. Не хочу щоб потім звинуватили, що ми створюємо ажіотаж навколо ціни. Як ринок відреагує так і буде.

БЦ: Якщо маржа Proton Energy може сягати $40 на тоні, можете приблизно назвати маржу Wexler? Вона більше або менше $10 на тоні ДП?

П.БелзМаржу Proton Energy я не знаю і рахую не зовсім коректно задавати такі питання. Що стосується нашої маржі , то вона залежить від того, за якою ціною ми продаєм в ринок.

Якщо ми продаєм по довгих контрактах, маржа одна. Коли контрагент купляє невеликі обсяги, вона інша, але точно не 40$, як ви запитували, хоча ми б звичайно були не проти такого заробітку. Тоді б і припиняти поставки не потрібно було…

БЦ: Ви казали, що часто спілкуєтесь з Моісєєвим. Ви питали в нього, чи згоден Proton Energy понизити ціну на обсяг мита, яке сплатять українські компанії, що купують в нього ресурс?

П.БелзЗараз ми ведемо з ним переговори з цього приводу. Я сподіваюсь, що ми зможемо домовитись про зниження ціни для того щоб мати можливість відвантажувати з Новоград-Волинського та Смиги. Потрібно ж якось виходити із ситуації.

А він, у свою чергу, веде переговори з операторами продуктопроводу на території Білорусі та РФ («Транснефтепродукт», що входить в «Транснефть» - БЦ) і України («Прикарпатзахідтранс») про зниження тарифу на прокачування.

Розуміємо, що це не відбувається швидко. Там, напевно, своя бюрократія.

Тоді ми зможемо відновити поставки по продуктопроводу.

БЦ: Якщо ви закладете в ціну свого ДП сплачене мито, чи зможете продати його в Україні?

П.Белз: Сьогодні, ні. Наприклад, наша ціна на Новоград-Волинському (Житомирська область) сьогодні 20,85 грн за літр ДП.

В Старокостянтинові (Хмельницька область) ДП продається по 20,95 грн/л. Смига (Рівненська область): 20,85 грн/л. Коростень (Житомирська область): 20,85 – 20,90 грн/л.

Якщо ми піднімемо ціну, споживачі будуть купувати білоруський продукт, а не у нас. Зараз прийшов час збільшення продажів білоруського дизпалива.

БЦ: Якщо всі перестануть купувати ресурс з продуктопроводу, а маржа Proton Energy дійсно велика, то він просто втратить частку ринку і нічого не буде заробляти. Це, вочевидь, не вигідно для власника Proton Energy Нісана Моісєєва.

П.Белз: Ми ведемо перемовини про зниження ціни , але ми не впливаємо на рішення Proton Energy.

При всій повазі до Уряду, але на мою думку рішення не зовсім на часі.

Вирішили ввести мито – окей. Але навіщо це робити у високий сезон, коли починається збирання врожаю?

Нехай б закінчилися всі сільськогосподарські роботи, постачальники, імпортери у спокійному режимі переорієнтувалися б на інші джерела поставки, зробили все, що необхідно.

Можна ж було опублікувати постанову 17 липня. А ввести в дію з 1 грудня, для прикладу.

БЦ: То що вам не подобається в пості Андрія Геруса?

П.Белз: Те, що такими постами, інформація в яких не коректна, політики створюють ажіотаж та втягують компанії в політичні ігри.

БЦ: Перед цим ви дали приклади цін, з яких видно, що білоруський ресурс в Коростені по ціні майже не відрізняється від вашого. То чому ціни мають зрости, якщо можна купити у білорусів по тій самій ціні?

П.Белз: Ви побачите, що без продуктопроводу, без конкуренції – на білоруське пальне виростуть ціни. Для чого продавати дешевше, якщо можна продати дорожче?

БЦ: Чи чули ви від власника Proton Energy меседж про те, як на мита буде реагувати російська сторона? Зокрема «Роснефть».

П.БелзНаскільки мені відомо із того, що я бачу, Proton до політичних рішень в Росії не має ніякого відношення.

В РФ люди амбіційні. Можливо, будуть якось реагувати, можливо – ні.

БЦ: Якщо ми взагалі втратимо імпорт по трубі, що станеться?

П.БелзНічого не станеться. Якось жили без труби і все було гаразд.

Буде мінус одне робоче підприємство в нашій країні. Ну і ціна буде дорожчою на дизельне пальне.

Щоб резюмувати: ніякого дефіциту дизпалива в Україні не буде в серпні місяці. На нашу думку, якщо і буде зростання цін, воно буде мінімальним. На сьогоднішній день продукт в Україні є, і його достатньо не мало.

Але в перспективі я нічого хорошого в цьому не бачу, саме «трубі» ми маємо завдячувати за те, що ринок ДП виходить із тіні.

З року в рік в Україні фіксується збільшення споживання ДП. Але чи можна повірити, що у 2017 році Україна споживала більше палива ніж у 2013 разом з Кримом та Донбасом?

Я особисто вважаю, що це говорить про суттєве зменшення контрабанди, це підтверджують і податки, які надходять до бюджету.

БЦ: На вашу-думку, введення мит вигідно Ігорю Коломойському, якому належить єдиний в Україні нафтопереробний завод – Кременчуцький НПЗ?

П.Белз: Постанова про мита вигідна всім постачальникам залізничним та морським транспортом та виробнику у розрізі підвищення ціни на продукт.

Я не бачу змісту лобіювати мита Коломойському. Це не збільшить його виробництво.

Це політична історія. Така моя особиста думка.

БЦ: Чи відома вам інформація про те, що одним з бенефіціарів доходів від продуктопроводу є колишній президент Петро Порошенко?

П.Белз:(Сміється. – БЦ) Я бачу, що в «Прикарпатзахідтрансі» є Воробей і Шефер.

Але давайте припустимо, що Порошенко там є співвласником. Що це змінить? Як вплине на ринок палива? Як повпливає на ціну чи на обсяги поставок? Це може тільки вплинути на якійсь політичні ігри.

БЦ: Ви можете зконтактувати мене, або будь-якого іншого журналіста з Нісаном Моісєєвим, щоб спитати у нього: чи дозволяє маржа Proton Energy постачати ДП з митом 4%?

П.Белз:Я можу спробувати. Не знаю, чи він погодиться. Останнім часом він негативно ставиться до того, як працюють ЗМІ в Україні.

З іншого боку, ви, якщо були б трейдером, розповідали, яка у вас маржа?

А навіть, якщо трейдер і дасть вам відповідь на таке запитання, ви впевнені, що це буде правда? У багатьох компаній є комерційні таємниці, і думаю що це якраз той випадок.

Думаю, не зовсім коректно задавати такі запитання.

БИЗНЕС ЦЕНЗОР

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти