У початок
Лідери імпорту LPG’23: логістика і досвід

Лідери імпорту LPG’23: логістика і досвід

- Артем Куюн, Наталія Курган

Скраплений газ став пальним, по споживанню якого війна вдарила найбільше. Це додатково загострило конкуренцію за споживача між операторами ринку. У плані імпорту LPG 2023 рік був сповнений подій і поворотів. Боротьба з російським ресурсом, параліч автомобільного імпорту з заходу, друга за два роки перебудова ринку… Всі ці поштовхи обумовили новий ландшафт ринку й операційні результати його учасників, рейтинг яких ми представляємо.

Загалом за 2023 рік в імпорті газу засвітилося 285 підприємств, тоді як 2022-го їх було 243, а 2021-го – лише 123. 2023 року ринок продовжив дрібніти – на ТОП-10 імпортерів припало 55% імпорту, тоді як 2022-го перша десятка імпортувала 65% всього обсягу, а 2021 року – 68%.

ТОП-10 імпортерів скрапленого газу в Україну 2022-2023 рр., тис. т

Найбільшим імпортером скрапленого газу в Україну 2023 року стала компанія «Західекотоп», яка 2022 року посідала лише третє місце у ТОП-10. Зауважимо, що лідер рейтингу – чистий трейдер, який не має жодної тонни роздрібного збуту. Суто гуртові компанії на українському ринку газу останніми роками проявляють усе менше активності. Гуртовий ринок дуже чутливий і буквально одна партія газу, придбана на етапі падіння цін, може запросто загнати економіку бізнесу нижче за нуль. Ціни на заправках падають простіше, ніж зростають, тож можливість збуту через власну роздрібну мережу додає бізнесу неабиякої стійкості.

У компанії кажуть, що запорука успіху – досвід. Як вважає менеджмент, за понад 20 років, які команда перебуває на ринку, сформовано якісну клієнтську базу, а значить – ритмічний збут і можливість продажів за передоплатою.

Керівник компанії «Західекотоп» Віталій Соколов

Основний напрямок імпорту «Західекотопу» – південь, зокрема через Румунію. У сховища газ надходив з Алжиру, Греції, Єгипту й США. До речі, постачання американського газу – дисципліна, де компанія також обігнала колег. Потужні постачання з прозорих джерел майже повністю розбавили деякі обсяги з «Казахстану», які було помічено на початку року.

Друге місце в рейтингу – за «Катма-Груп», яка входить до групи «БРСМ». Найбільший обсяг оператор імпортував з Польщі (біля 41,5 тис. т), а саме з терміналів Globe Terminal, Polski Gas та інших поціновувачів «казахського» і «європейського» газу. Втім, портфоліо «БРСМ» включає не тільки підозрілий ресурс. У другій половині року компанія почала активно нарощувати постачання з півдня, і в результаті збільшила їх утричі порівняно з 2022 роком. Причина зміни курсу – вихід «БРСМ» у статус судновласника. Як стало відомо enkorr, у другому півріччі власник компанії Андрій Біба придбав LPG-танкери Star Prime (дедвейт 3,5 тис. т) і Boreas LPG (дедвейт 1,4 тис. т) у Олексія Костяка. Як кажуть на ринку, раніше «БРСМ» фрахтувала ці судна, однак через неритмічність збуту потрапляла на демередж, що і підштовхнуло справу до купівлі.

Статус судновласника, втім, не поліпшив ритмічності: далеко не весь обсяг, особливо зі Star Prime, мережа здатна оперативно «перетравити». У ці періоди «Катма» влаштовує на півдні аукціони щедрот, чим дуже засмучує чисельних колег з гуртового сегменту. «Ми не можемо пояснити їхню економіку. Іноді це навіть не нуль», – скаржиться інший імпортер з південного регіону.

Далі в рейтингу імпортерів слідує інший генератор незрозумілої економіки, щоправда на роздрібному ринку, – «Авантаж-7». Порівняно з 2022 роком компанія піднялася на одну сходинку вгору. 92% загального обсягу зарубіжного газу компанією було ввезено газовозами, тоді як роком раніше – тільки половину. Ймовірно, на транспортний патерн вплинуло значне розширення парку газовозів 2022 року.

Найчастіше газовози «Авантажу» їздили в Польщу, компанія стала найбільшим отримувачем газу з цієї країни. Походженням не перебирали, тому понад половину рейсів – на польські й балтійські термінали, відомі роботою з російським і псевдоказахським газом. Примітно, що імпорт з Балтії закінчився у травні, з Вульки, Сокулки й Білостока – у жовтні; все за розкладом прийомів з припинення потраплянь підозрілого газу в Україну. Такий він, секрет українського паливного дискаунтера.

На 14% за рік збавив імпортні оберти торішній лідер – група компаній «Надєжда». Найбільшим чинником втрати імпортних обсягів стала навала російського газу на початку року. «2023 року ми звернули увагу на внутрішніх виробників. До того ж, їхня частка збільшилася відносно імпорту після зниження попиту. Більшу частину своїх потреб на лівому березі Дніпра закриваємо аукціонним ресурсом», – зазначив керівник газового напряму групи Станіслав Батраченко.

2023-го полтавчани зберегли високу частку залізниці у структурі постачань – кожна сьома тонна прибувала саме у вагонах. Як і багато інших трейдерів, найбільше газу «Надєжда» привезла з Польщі. З примітного – збереження суттєвих обсягів з чеського заводу Orlen (17,2 тис. т) і найбільші обсяги з Сербії (8,3 тис. т).

Співвласник групи компаній «Надєжда» Станіслав Батраченко 

Також зазначимо, що з листопада компанія поновила постачання ресурсу казахського виробництва. На початку року імпортер працював напряму з казахським постачальником, а зараз співпрацює через Unimot, який перевантажує ресурс «Тенгизшевройлу».

Незмінне п’яте місце – за OKKO. За рік компанія збільшила імпорт на 15%. Найбільше газу львів’яни привезли, звичайно ж, із Заходу, з півдня – тільки ситуативні партії. «У нас свої умови, і як би ми не рахували, нам вигідніше імпортувати через Польщу», – кажуть у компанії.

Якщо брати до уваги походження газу в кошику «Галнафтогазу», то лідери ту – США, Польща й Казахстан. Компанія – один із небагатьох імпортерів казахського газу. Ресурс «Жаікмунаю» возить для ОККО Venor, польська «дочка» Vitol. Міжнародний трейдер також допоміг додати черговий яскравий рядок у трейдерському резюме українського ринку – відвантаження великобританського газу. LPG з шотландського заводу Shell було відвантажено на танкер з терміналу у затоці Брейфут, на континент ресурс перемістився в Антверпені, звідки доїхав у вагонах до Славкува, а вже звідти широкою колією потрапив в Україну.

Ще божевільнішою логістикою відзначився WOG, що йде в рейтингу імпортерів слідом за «зеленим братом». Трейдер імпортував газ із Бразилії: 30-тисячний танкер розлився на дрібніші човни у Швеції й через Польщу потрапив в Україну.

Фішка WOG – майже повна відмова від автомобільного імпорту. За весь рік компанія завезла з-за кордону буквально кілька десятків машин. «Залізниця – це великі обсяги партії, які нам треба. Парк машин завантажений для ефективної роботи в середині країни, – кажуть закупники трейдера. – Вони також зауважують, що західні трейдери, які оперують суттєвими обсягами неросійського ресурсу, надають перевагу залізниці.

Компанія GT, наступний учасник рейтингу, теж зробив ставку на залізничний транспорт (72% від загального імпорту компанії). Найбільший обсяг прийшов з Молдови. Нагадаємо, трейдер з 2022 року орендує ГНС у молдовському місті Унгени, що на кордні з Румунією. Рішення про роботу з цього базису, вочевидь, окупилося в жовтні-листопаді, коли вантажне автомобільне сполучення з Польщею було майже паралізованим.

GT – один із небагатьох трейдерів, який імпортував казахський газ, і саме він став основним у його річному портфоліо. Серед інших помітних джерел – морські партії з Алжиру, США і Єгипту.

Загалом за рік «Газтрон» зменшив обсяги маже на 18%, найбільший спад – у лютому-травні, коли потік російського газу з Балтії й Польщі сягнув апогею.

Новачки ТОП-10 минулого року – UPG й «Енергоімпекс», які 2022-го посідали 14 і 13 місце відповідно.

UPG, відома одним із найбільших автопарків, до осені 2023 року постачала пальне тільки автомобільним транспортом з Польщі. Протести на польському кордоні болісно вдарили по логістиці компанії. Втім, тотального просідання вдалося уникнути навіть у листопаді. Колапс на кордоні змусив шукати інші шляхи імпорту газу: залізничні відвантаження з Польщі й автомобільний імпорт з Румунії.

У першому півріччі UPG імпортувала газ лише польського й казахського походження, однак у червні трейдер, вочевидь, рознюхав- таки запах підозрілого ресурсу і більше до нього вже не повертався. Серед найбільших джерел за результатами року – США, Німеччина, ресурс польської Venor.

Одеський «Енергоімпекс» 2023 року 100% газу імпортував з Румунії. З 24 тис. тонн лише 3,2 тис. надійшли залізницею. Як відомо, компанія оперує невеликою мережею АГЗС у південній частині України, але основний обсяг «Енергоімпекс» реалізує гуртом. Третину обсягу компанія Дмитра Бузаджи імпортувала з Мідії. Найбільші партії трейдера мали походження Алжиру, Єгипту й США – стандартний для 2023 року набір південного трейдера.

Схожа історія й у іншого одесита – групи SP, що замикає ТОП-10 імпортерів LPG 2023 року. Коли восени рух через західний кордон майже зупинився, південь став основним напрямком постачання ресурсу. З вересня по листопад одеситам вдалося завезти більше 8,5 тис. т ресурсу. «Усім були дуже потрібні залізничний ресурс і вагони. Ми мали й те, й інше. Можна сказати, що опинилися в потрібному місці у потрібний час», – каже голова групи Станіслав Пламадяло. Він також згадує, що саме газовози SP Gas у кризовому листопаді першими здійснили рейси до Албанії.

Власник SP GAZ GROUP Станіслав Пламадяло

Десятку лідерів минулого року, як і взагалі списки імпортерів, залишили «Євромін Енерджи» і «БНК-Україна, що функціонували до лютого 2022 р.. Якщо зі зрадниками-білорусами все зрозуміло, то «дочка» Vitol, вочевидь, переспрямувала зусилля української команди на польський фронт.

Також випав із рейтингу «Люкс Трейд Ресурс», який 2022-го посідав восьму сходинку рейтингу. Торік компанія активно імпортувала газ із південних напрямків (12,9 тис. т загалом), але продаж флагманів флоту «БРСМ» не міг не позначитися на масштабах роботи. Разом з тим, у компанії кажуть, що продовжать активно працювати на українському ринку, для чого є й інфраструктура, і чималий досвід.

Окремої уваги заслуговують події кінця минулого року, коли блокування польського кордону спровокувало кризу на українському ринку скрапленого газу. Тоді у напівсухому жовтні й сухому листопаді трейдери мали вибудовувати нові ланцюжки постачання. Комусь довелося повертатися до залізничних постачань, комусь – опановувати закупівлю вагонних партій. Серед невідомих були терміни прибуття залізничних партій і застряглих на кордоні газовозів на ринок, але головне – кількість ресурсу, необхідна для заповнення нової логістичної структури і початку ритмічної роботи.

Рівняння успішно розв’язали не всі, і багато надлишкового ресурсу змістилося на грудень, який став ще більш «мертвим», ніж у всі попередні роки… Серед тих, хто встиг пригальмувати перед парканом, – «Надєжда», «Газтрон», «Енергоімпекс», «СП Імпекс», «Західекотоп», досвідчені газові трейдери. Більшості з решти довелося або продавати надлишки у збиток, або консервувати їх до кращих часів. Втім, за усередненими підрахунками навіть обвал цін у грудні не вибив більшості імпортерів газу з позитивного результату року. Принаймні розмови про страшні мінуси, які завжди були невід’ємною частиною цього ринку, майже припинились.  

Друкувати

Коментарі

Увійдіть щоб мати можливість лишати коментарі

Увійти